Biografie

Frans Klerkx werd in 1932 geboren te Mill (N.Br.). Van kindsbeen af was hij gegrepen door de beeldhouw- en schilderkunst maar een studie aan de kunstacademie zat er wegens familieomstandigheden niet in. Hij volgde schilderlessen bij zijn oom Kees Bastiaans en wijdde alle tijd die hem ter beschikking stond aan de teken-, aquarelleer- en schilderkunst. Zijn schilderijen zijn vooral geometrisch abstract terwijl zijn aquarellen vaak refereren aan Italiaanse en Franse landschappen, maar ook aan het platteland rond Groningen en in Friesland. De dood van zijn vrouw Adje Klerkx-van der Loop (1934-1997) wier graf hij ontwierp markeerde het begin van een inmiddels meer dan 25-jarig bestaan als beeldhouwer.

Op basis van een vel papier, een potlood en een snijmesje, ontwikkelde Klerkx een abstracte beeldtaal gebaseerd op de geometrie en met de vouw als functioneel element. Veel van zijn papieren modellen zijn inmiddels in cortenstaal, staal of aluminium uitgevoerd en bevinden zich in de openbare ruimte (Gennep, Mill) en in privé-collecties in binnen- en buitenland.

Op de vraag wat kunst precies is citeert Klerkx graag de Britse kunstenaar en auteur Frank Avray Wilson (1914-2009): ‘Kunst is het universele en tijdloze middel om materie en geest met elkaar te verzoenen.’

Frans Klerkx woont in Gennep (N.Lb).

Ik ervaar een sterke band met plaatmateriaal dat behoort tot de dode natuur die miljoenen jaren oud is en waarvan de sobere, natuurlijke kleuren getuigen van het Wabi Sabi effect, waarin vergankelijkheid en imperfectie centraal staan.
— Frans Klerkx

In de afgelopen vijfentwintig jaar creëerde Frans Klerkx een omvangrijk oeuvre bestaande uit ontwerpen (tekeningen op schaal) en maquettes in papier en karton. Met niet meer dan een dik vel papier in A4 formaat, een potlood, een lineaal en een snijmesje ontwikkelde hij een uiterst verfijnde, abstracte vormentaal gebaseerd op de vouw als functioneel element waaraan het beeld zijn autonomie en stevigheid ontleent.

Klerkx laat zijn maquettes op industriële wijze uitvoeren in diverse plaatmaterialen (rvs, cortenstaal, aluminium, hout). Het definitieve kunstwerk bestaat uit één of meer identieke, geometrische vormen en ontleent zijn stevigheid en zelfstandigheid aan de oorspronkelijke vouw die fungeert als bint en daarmee essentieel is.

De minimalistische eenvoud van Klerkx’ creaties is een bewuste keuze en verklaart waarom alles wat niet essentieel is wordt gemeden.

Ik ben geen beeldhouwer maar een beeldvouwer.
— Frans Klerkx

Plaatplastieken

Uitgaande van geometrische vormen als driehoek, vierhoek en cirkel ontwerpt Klerkx constructies gebaseerd op een driedimensionale toepassing van het platte vlak. Zo ontstaan zijn ‘plaatplastieken’ die het karakter van de gekozen vorm weerspiegelen. Hij laat zijn beelden bij voorkeur uitvoeren in metalen als rvs, cortenstaal en aluminium omdat ze, als oeroude materialen, contrasteren met de kleurrijke, levende natuur. Klerkx maakt ruimtelijk werk in de ware zin van het woord. Hij ziet vorm namelijk niet alleen als volume maar ook als ruimte. Zijn beelden nemen niet alleen ruimte in, maar gaan er ook een relatie mee aan; zo ontstaat een dynamisch spel van vorm en leegte dat licht en lucht geeft aan de composite.